משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

קטרקט כלבים: גורמים, אבחון ודרכי טיפול

תוכן עניינים

מבנה העין של כלבים ובני האדם הוא לא שונה באופן מהותי. גם להם ממש כמונו יש אישונים, קרניות, זגוגית, מדוכים, קולטנים, עצבי ראייה ועוד. מנגנון הפעולה של העין הוא פחות או יותר זהה. 

בדיוק בגלל זה חשוב לדעת שכלבים עשויים לפתח מחלות עיניים ממש כמו שלנו בני האדם. קטרקט היא אחת הנפוצות שבהם. כאשר עולים על הבעיה בזמן, אפשר לטפל בה באופן יעיל למדי. לכן חשוב להכיר את המחלה, את הסימנים המקדימים שלה ואת אופן הטיפול בה. 

מיד נדבר על כל מה שחשוב לדעת, החל מהגורמים למחלה ועד לטיפול בה. ורגע לפני נזכיר שאם יש לכם שאלות נוספות בנושא או כל דבר אחר שאתם רוצים לשאול, אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ מקצועי בכל זמן!  

מהו קטרקט כלבים?

כאמור, קטרקט כלבים איננו שונה במהותו מהמחלה אצל בני האדם. התופעה מתרחשת אצל כלבים בגילאים מבוגרים כאשר חלבונים ונוזלים שנמצאים באופן טבעי בעדשות העיניים מתגבשים למעין חומר ענני שהולך ומצטבר וחוסם עם הזמן את כניסת האור. 

ככל שיותר חלבון ומים מצטברים, כך המיסוך של העין מתגבר. קטרקט עשוי להתחיל בקטן ולהחמיר עם הזמן, או להופיע במלוא חומרתו בין לילה כאשר הכלב מתעורר בבוקר ללא מאור עיניים. 

מהם הגורמים לקטרקט אצל כלבים?

הגורם השכיח ביותר לקטרקט הוא הגורם הגנטי. ישנם זנים שאצלם המחלה נפוצה יותר, ואם אחד מאבותיו של הכלב סבל מקטרקט בעבר, הסיכוי להתפרצות המחלה אפילו גדול יותר. 

עוד גורם סיכון משמעותי הוא סוכרת כלבים שקשורה באופן ישיר למחלה. זוהי עוד סיבה טובה להקפיד לשמור על משקל תקין אצל כלב ועל תזונה בריאה ומאוזנת. 

כמו כן, פציעות שגורמות לזיהום בעין עשויות בהחלט להוביל למצב של התפרצות קטרקט. עם כל זה חשוב לזכור שהגורם מספר אחת למחלה הוא גיל הכלב. היא עשויה להתפרץ באופן פתאומי ללא מחלות רקע כלשהן ואפילו ללא נטייה גנטית מובהקת. 

איך אדע אם הכלב שלי סובל מקטרקט? 

הדרך הטובה ביותר לראות את המחלה היא דרך הסתכלות על העין. אם תהליך של עננות מתחיל, יכול להיות שמדובר על קטרקט וכשזה מתחיל חשוב מן הסתם לגשת לבדיקה רפואית אצל הוטרינר. יחד עם זאת חשוב לדעת שישנה מחלה נוספת שגורמת למראה המעונן של העין שנקרא טרשת גרעינית ובניגוד לקטרקט היא איננה גורמת לעיוורון.

מה קורה אם לא מטפלים במחלה?

בעיקרון, קטרקט עשוי להתחיל להתפתח ולהישאר חלקי ללא גרימת נזק משמעותי או לכל היותר להביא להידרדרות חלקית בראייה. הוא גם יכול להחמיר עם הזמן כך שההתאבכות תכסה את כל חלל העין, תחסום את האור ותגרום לעיוורון מוחלט. בשלב הזה עוד ניתן לטפל בבעיה, אך לאחר זמן מה זה עשוי להביא למצב שנקרא גלאוקומה. במצב הזה הנוזלים למעשה לוחצים על עצבי הראייה בעיניים ויגרמו לעיוורון מוחלט שאיננו ניתן לטיפול. 

כמו כן, קטרקט עשוי לגרום לבעיות רפואיות נוספות כמו התנתקות של עדשת העין מהמקום או בעיה רפואית שגורמת לזיהום חמור ומסכן חיים בעין. 

איזה כלבים עשויים לחלות בקטרקט?

באופן כללי צריך לדעת שזה יכול לקרות לכל סוגי הכלבים באשר הם. עם זאת זה נפוץ כאמור אצל זנים מסוימים כמו רועה אוסטרלי, מסטיף, בולדוג צרפתי, פודל, שנאוצר גמדי, קוקר ספנייל ועוד. 

אבחון, מניעה וטיפול

ניתן לאבחן את הבעיה בקלות דרך בדיקה חיצונית מהירה. לעיתים יש צורך בבדיקות דם לאבחון של בעיות רקע שגורמות לקטרקט. 

לרוב לא ניתן למנוע את המחל לחלוטין, אך ניתן למנוע הידרדרות ועיוורון אם גילוי מוקדם. יש לבקר את הוטרינר על בסיס קבוע ולגשת לבדיקה אם מראה העיניים נעשה ענני ומוזר. או אם נראה שהכלב מתקשה בראייה. אם יש אפשרות שווה לברר על היסטוריה רפואית של הורי הכלב. כמובן שחשוב מאד לאתר בהקדם בעיות רפואיות נוספות. 

באשר לטיפול, כיום לא קיימת תרופה לריפוי מוחלט של המחלה. האפשרות הטובה ביותר היא ניתוח לאחר התפרצות המחלה. בו מסירים את שכבת ההתאבכות החלבונית ומחליפים את עדשת העין בעדשה סינתטית מזכוכית או מפלסטיק. צריך לקחת בחשבון שמדובר בניתוח יקר אומנם. אך כזה שישיב את הראייה של הכלב וימנע הידרדרות נוספת של המחלה. 

בשורה התחתונה – בקרו את הוטרינר באופן קבוע

נכון, מחלת הקטרקט היא מחלה לא נעימה, אך כזו שאפשר לחיות לצידה במשך שנים ארוכות. עם גילוי מוקדם ניתן גם למנוע עיוורון וסבל מיותר. חשוב מאד לבקר אצל הוטרינר על בסיס קבוע. מומלץ להגביר את תדירות הביקורים כשמדובר על כלבים מבוגרים בגילאי עשר ומעלה. מאחלים הרבה בריאות וכמה שפחות מחלות ומצבים לא נעימים!

באתר שלנו תוכלו למצוא את כל הציוד לכלבים שלכם וכן אוכל לכלבים, מוזמנים לפנות אלינו בכל שלב!

כתבות נוספות

הכינו את כלבכם לחורף – 10 טיפים מנצחים
איך לקלח את החתול שלי (ולשרוד כדי לספר על זה)?
בומביי
נשירה אצל כלבים – למה זה קורה והאם יש מה לעשות עם זה?

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן