משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

דיספלזיה של מפרק הירך בכלבים: על התסמינים והטיפול המומלץ

תוכן עניינים

להאזנה למאמר

פוסט זה בבלוג מספק הבנה מקיפה של דיספלזיה בירך בכלבים עם התמקדות בגזעים נפוצים בסיכון. הוא בוחן את השכיחות של המצב בגזעים אלה, נטיות גנטיות פוטנציאליות, ומספק הסבר ברור מהי דיספלזיה בירך. הפוסט מספק גם תובנות לגבי אמצעי מניעה ואפשרויות טיפול זמינות.

הבנת דיספלזיה של מפרק הירך: מה זה בדיוק?

דיספלזיה של מפרק הירך היא מצב אורטופדי שכיח המשפיע על כלבים, במיוחד גזעי כלבים מסוימים. היא מאופיינת בהתפתחות לא תקינה של מפרק הירך, כאשר הכדור והשקע אינם מתאימים זה לזה. זה יכול להוביל לאי יציבות מפרקים, כאבים ובסופו של דבר לדלקת פרקים.

מפרק הירך הוא מפרק נושא משקל מכריע אצל כלבים, האחראי על הניידות והתפקוד הכללי שלהם. כאשר מתרחשת דיספלזיה של מפרק הירך, חוסר היישור של המפרק עלול לגרום לבלאי. מה שמוביל לאי נוחות וניידות מופחתת של הכלב הפגוע. זה יכול להיות מצב מתיש אם אינו מטופל.

תסמינים של דיספלזיה של מפרק הירך

דיספלזיה של מפרק הירך יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות, החל מאי נוחות קלה ועד לכאבים חזקים וחוסר תנועה. התסמינים עשויים לכלול:

  • קושי לקום או לשכב
  • צליעה
  • חוסר רצון לקפוץ או לעלות במדרגות
  • ירידה ברמת הפעילות
  • הליכה דמוית ארנבת.

    עם זאת, חשוב לציין שחלק מהכלבים עשויים שלא להראות תסמינים כלשהם עד שהמצב התקדם באופן משמעותי.

מספר גורמים תורמים להתפתחות של דיספלזיה בירך בכלבים

  • גנטיקה– יש לגנטיקה תפקיד משמעותי במצב זה.
  • גורמים סביבתיים – גורמים סביבתיים כגון עלייה מוגזמת במשקל במהלך גיל הגור, צמיחה מהירה ופעילות גופנית מוגזמת יכולים גם הם לתרום להתפתחות מצב זה.

    אבחון מוקדם הוא חיוני בניהול דיספלזיה של מפרק הירך. וטרינרים עשויים להשתמש בשילוב של בדיקה גופנית, צילומי רנטגן ובדיקות אבחון אחרות כדי להעריך את מצב מפרק הירך. אפשרויות הטיפול יהיו תלויות בחומרת הדיספלסיה אך עשויות לכלול ניהול משקל, פיזיותרפיה, תרופות נגד כאבים, ובמקרים חמורים, ניתוח.

מדוע גזעים מסוימים רגישים יותר?

  • מאפייני הגזע – גזעי כלבים מסוימים רגישים יותר לדיספלזיה בירך עקב שילוב של גורמים גנטיים ומאפייני גזע. המצב נוטה להיות נפוץ יותר בגזעים גדולים וכבדים יותר, כגון רועה גרמני, לברדור רטריבר, גולדן רטריבר, רוטווילר וסן ברנרד. לגזעים אלה יש סיכון גבוה יותר בגלל גודלם ומבנהם, מה שמפעיל יותר לחץ על מפרקי הירכיים שלהם.
  • נטייה גנטית– ממלאת תפקיד משמעותי בהתפתחות של דיספלזיה בירך. מאמינים שגנים מסוימים תורמים להתפתחות לא תקינה של מפרק הירך. מה שהופך גזעים מסוימים ליותר מועדים למצב. גידול כלבים עם דיספלזיה של מפרק הירך מגביר את הסבירות להעברת המצב לצאצאיהם, ומנציח עוד יותר את הרגישות בגזעים מסוימים.
  • המבנה– של גזעים מסוימים יכול לתרום לסיכון מוגבר לדיספלזיה של מפרק הירך. לגזעים עם גב משופע או שקע ירך רדוד, כמו רועה גרמני, שכיחות גבוהה יותר של המצב. האנטומיה של הירכיים שלהם מקשה על המפרק להתאים זה לזה בצורה נכונה. מה שמוביל לאי יציבות ובסופו של דבר דיספלזיה.
  • חשוב לציין שבעוד לגזעים מסוימים יש שכיחות גבוהה יותר של דיספלזיה של מפרק הירך, אין זה אומר שכל הכלבים מאותם גזעים יפתחו את המצב.
  • גורמים סביבתיים כמו תזונה ופעילות גופנית, ממלאים גם הם תפקיד בהתפתחות והתקדמות של דיספלזיה בירך. טיפול נכון, כולל תזונה מאוזנת, גדילה מבוקרת וניהול פעילות גופנית, יכולים לסייע בהפחתת הסיכון והחומרה של דיספלזיה בירך בגזעים בסיכון.

האם הכלב שלך בסיכון? גזעים נפוצים עם שכיחות גבוהה של הירך דיספלזיה

דיספלזיה של מפרק הירך היא מצב שיכול להשפיע על כלבים מגזעים שונים, אך לגזעים מסוימים יש שכיחות גבוהה יותר מאחרים. אם יש לך כלב מאחד הגזעים הללו, חשוב להיות מודעים לסיכון המוגבר ולנקוט באמצעים מתאימים כדי לפקח על בריאות הירך שלו.

1. רועה גרמני

רועה גרמני הוא אחד הגזעים הנפגעים ביותר בכל הנוגע לדיספלזיה בירך. גודלם הגדול והנטייה הגנטית שלהם הופכים אותם לרגישים מאוד. ההערכה היא שכ-20% מהרועים הגרמניים מפתחים דיספלזיה בירך.

2. לברדור רטריבר:

לברדור רטריבר הם גזע נוסף הנוטה לדיספלזיה של מפרק הירך. הם ידועים באופיים השובב והפעיל, אבל זה יכול להפעיל עומס נוסף על המפרקים שלהם. מחקרים הראו שכ-15% מהלברדורים סובלים מדיספלסיה של מפרק הירך.

3. גולדן רטריברים:

גולדן רטריברים, הידועים בנטיותם הידידותיות והעדינות, גם הם בעלי שכיחות גבוהה של דיספלזיה של מפרק הירך. גזע זה נוטה במיוחד למצב בשל הגנטיקה שלו וגודלו הגדול יותר. ההערכה היא שכ-20-25% מהגולדן רטריברים מושפעים מדיספלסיה של הירך.

גזעים אחרים המושפעים בדרך כלל מדיספלזיה של מפרק הירך כוללים רוטווילרים וסנט ברנרד. עם זאת, חשוב לזכור שכל כלב יכול לפתח דיספלזיה בירך, ללא קשר לגזע. אפילו כלבים מעורבים יכולים להיות בסיכון אם יש להם נטייה גנטית מגזע ההורים שלהם.

גנטיקה וסביבה: תורמים לדיספלזיה של מפרק הירך

דיספלזיה של מפרק הירך היא מצב מורכב המושפע הן מגורמים גנטיים והן מהסביבה בה הכלב גדל ומתפתח. לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בהתפתחות של דיספלזיה בירך, שכן גזעים מסוימים נוטים יותר למצב עקב תכונות תורשתיות. עם זאת, חשוב לציין שהגנטיקה לבדה אינה קובעת אם כלב יפתח דיספלזיה בירך. גם גורמים סביבתיים, כמו תזונה, פעילות גופנית ופציעה, ממלאים תפקיד מכריע בהתקדמות ובחומרת המצב.

נטיות גנטיות יכולות לעבור מדור לדור, מה שהופך גזעים מסוימים לרגישים יותר לדיספלזיה של מפרק הירך. גידול כלבים עם דיספלזיה ידועה בירך יכול להגביר את הסבירות שצאצאים ירשו את המצב. מגדלים אחראיים נוקטים באמצעים להפחתת השכיחות של דיספלזיה בירך. זאת על ידי בחירה קפדנית של זוגות רבייה עם ציוני ירכיים טובים והימנעות מגידול כלבים עם היסטוריה של המצב.

השפעה של גורמים סביבתיים

עם זאת, גנטיקה לבדה אינה הקובעת היחידה לדיספלזיה של מפרק הירך. גורמים סביבתיים יכולים להשפיע רבות על התפתחות והתקדמות המצב. תזונה לא נכונה במהלך שלב הגדילה של חיי הכלב יכולה לתרום להתפתחות לא תקינה של עצמות ומפרקים, להגביר את הסיכון לדיספלזיה של מפרק הירך. באופן דומה, פעילות גופנית מוגזמת או פעילות בעלת השפעה רבה בגיל צעיר עלולה להפעיל עומס יתר על המפרקים המתפתחים. בכך להוביל לאי יציבות מפרקים ודיספלסיה של מפרק הירך.

פציעה או טראומה לירכיים עלולה גם להחמיר את התפתחות הדיספלסיה של הירך. כלב שחווה פציעה בירך, כגון נפילה או התנגשות, עלול לפתח הפרעות במפרקים התורמות להתקדמות של דיספלזיה בירך.

האם ניתן למנוע דיספלזיה של מפרק הירך?

בעוד שלא ניתן למנוע לחלוטין דיספלזיה בירך, ישנם צעדים שבעלי כלבים יכולים לנקוט כדי למזער את הסיכון ולדחות את הופעת המצב.

תזונה נכונה

חיונית בקידום התפתחות עצם ומפרקים בריאה. האכלה בתזונה מאוזנת התומכת בצמיחה מיטבית ומספקת חומרים מזינים חיוניים יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לדיספלזיה של מפרק הירך. הימנעות מעלייה מוגזמת במשקל היא גם חשובה, שכן עודף משקל עלול להפעיל לחץ נוסף על הירכיים ולהחמיר את המצב. חשוב לבחור מזון איכותי לכלבים. במקרה הצורך מומלץ להתייעץ עם וטרינר שלעיתים ימליץ על אוכל רפואי לכלבים לטיפול בבעיות מפרקים.

פעילות גופנית

ניהול פעילות גופנית הוא היבט מרכזי נוסף במניעת דיספלזיה בירך. גורים וכלבים צעירים צריכים לעסוק בפעילות גופנית מבוקרת, בעלת השפעה נמוכה כדי למנוע עומס יתר על המפרקים המתפתחים שלהם. יש להימנע מפעילויות בעלות השפעה כמו קפיצה או ריצה אינטנסיבית עד שהעצמות והמפרקים של הכלב יתבגרו לחלוטין. פעילות גופנית סדירה ומתונה המקדמת את חוזק השרירים ויציבות המפרקים יכולה לסייע בהפחתת הסיכון לדיספלזיה של מפרק הירך.

בדיקות וטרינריות סדירות

בדיקות חיוניות לגילוי מוקדם והתערבות. וטרינרים יכולים לבצע הערכות ירכיים באמצעות צילומי רנטגן וכלי אבחון אחרים כדי להעריך את מצב ירכיו של הכלב. גילוי מוקדם מאפשר לנקוט בצעדים יזומים, כגון יישום משטר אימונים מיוחד או בחינת אפשרויות ניתוח במידת הצורך.

גידול סלקטיבי

אמצעי מניעה נוסף שמגדלים אחראיים נוקטים. על ידי גידול כלבים עם ציוני ירך טובים והימנעות מרבייה של פרטים עם היסטוריה של דיספלזיה בירך. מגדלים יכולים לעזור להפחית את שכיחות המצב בדורות הבאים. בדיקות גנטיות יכולות להתבצע גם כדי לזהות נשאים של גנים לדיספלזיה של מפרק הירך ולמנוע את גידולם.

סביבה בטוחה ונוחה

יצירת סביבה בטוחה ונוחה לכלבים היא חיונית. מתן מצעים רכים והימנעות ממשטחים חלקים יכולים לעזור להפחית את העומס על הירכיים ולמזער את הסיכון לפציעה.

האם יש אור בקצה המנהרה? אפשרויות טיפול בדיספלזיה של מפרק הירך

אפשרויות הטיפול בדיספלזיה של מפרק הירך יכולות להשתנות בהתאם לחומרת המצב ולכלב האישי. אמנם אין תרופה לדיספלזיה של מפרק הירך, אך טיפולים שונים יכולים לסייע בניהול התסמינים ולשפר את איכות החיים של כלבים שנפגעו.

להלן שלוש אפשרויות טיפול נפוצות:

1. ניהול לא כירורגי:

במקרים פחות חמורים, ניתן להמליץ על גישות לא ניתוחיות. זה כרוך בדרך כלל בשילוב של שינויים באורח החיים, תרופות לטיפול בכאב ופיזיותרפיה. ניהול משקל ממלא תפקיד מכריע בניהול לא ניתוחי, שכן עודף משקל עלול להחמיר את התסמינים. תרגילי פיזיותרפיה, כגון שחייה מבוקרת או הידרותרפיה לכלבים, יכולים לסייע בשיפור כוח השרירים ויציבות המפרקים, הפחתת אי נוחות וקידום ניידות.

2. התערבויות כירורגיות:

במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית:

  • האפשרות הכירורגית הנפוצה ביותר לדיספלזיה של מפרק הירך היא הליך הנקרא כריתת ראש הירך (FHO). זה כרוך בהסרת ראש עצם הירך, מה שמבטל את המגע הכואב בין עצם לעצם. הוא מאפשר להיווצרות רקמת צלקת, ויוצר "מפרק שקר" פונקציונלי.
  • אפשרות ניתוחית נוספת היא החלפת מפרק ירך (THR)- כאשר מפרק הירך הפגוע מוחלף במפרק מלאכותי. THR שמור בדרך כלל לכלבים צעירים יותר או כאלה עם דיספלזיה מתקדמת יותר של מפרק הירך.

3. רפואה רגנרטיבית:

התקדמות ברפואה רגנרטיבית מציעה אפשרויות מבטיחות לטיפול בדיספלזיה של מפרק הירך. טיפול בתאי גזע וזריקות פלזמה עשירה בטסיות (PRP) הראו פוטנציאל בקידום תיקון רקמות והפחתת דלקת במפרק הירך. טיפולים אלו מטרתם לעורר את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף ולשפר את תפקוד המפרקים. למרות שעדיין נחשב ניסיוני במקרים מסוימים, רפואה רגנרטיבית טומנת בחובה הבטחה כפתרון לא פולשני.

חיים עם כלב עם דיספלזיה בירך: כיצד נוכל לשפר את איכות חייהם?

לחיות עם כלב שאובחן עם דיספלזיה של מפרק הירך יכול להיות מאתגר. אך ישנם מספר צעדים שאנו יכולים לנקוט כדי לשפר את איכות חייהם.

  • סביבה נוחה– בראש ובראשונה, חיוני לספק סביבה נוחה ובטוחה לחברים הפרוותיים שלנו. יצירת אזור שינה רך ותומך עם מיטה לכלבים אורטופדית יכולה לסייע בהקלת הלחץ על ירכיהם. הצבת רמפות או מדרגות ברחבי הבית יכולה לסייע להם בגישה למשטחים גבוהים יותר. מבלי להפעיל עומס יתר על המפרקים.

מיטה אורטופדית לכלב מיטה אורטופדית דלוקס צבע כחול פטקס מזרן אורטופדי לכלב פטקס

מדרגות פלסטיק לכלבים רמפה מיוחדת לכלבים

  • פעילות גופנית סדירה – היא חיונית עבור כלבים עם דיספלזיה בירך. אך היא צריכה להיות בעלת השפעה נמוכה ומבוקרת. הליכות קצרות יותר ותכופות יותר על משטחים רכים יותר כמו דשא או חול יכולות לעזור לחזק את השרירים שלהם. זאת מבלי לגרום ללחץ מוגזם על הירכיים.

    שחייה או הידרותרפיה יכולים גם להיות מועילים. שכן הציפה של המים מפחיתה את העומס הנושא את המשקל על המפרקים שלהם.
  • שמירה על משקל תקין– חיונית עבור כלבים עם דיספלזיה בירך. קילוגרמים מיותרים עלולים להחמיר את הסימפטומים שלהם ולהפעיל עומס נוסף על ירכיהם. התייעצות עם וטרינר או תזונאית וטרינרית על מנת לפתח תוכנית תזונה מאוזנת ומתאימה היא חיונית. כדי להבטיח שהם מקבלים את אבות המזון הדרושים תוך ניהול משקלם.
  • טיפול בכאב– הוא היבט חיוני נוסף בשיפור איכות החיים של כלבים עם דיספלזיה בירך. עבודה צמודה עם וטרינר כדי לפתח תוכנית לניהול כאב שעשויה לכלול תרופות, תוספי מזון או טיפולים אלטרנטיביים. כמו דיקור סיני יכולה לעזור להקל על אי הנוחות שלהם ולשפר את הניידות שלהם.
  • מתן גירוי נפשי ופעילויות המפיגים את השעמום חשובים לרווחתם הכללית. צעצועים לכלבים, צעצועי פאזל, משחקים אינטראקטיביים ואימוני צייתנות יכולים להעסיק אותם. להסיח את דעתם מכל כאב או אי נוחות שהם עלולים לחוות.

לסיכום,

דיספלזיה בירך היא מצב שכיח אצל גזעי כלבים מסוימים עקב נטייה גנטית. זה חיוני לבעלי כלבים להיות מודעים לסימנים ולהבין את אמצעי המניעה והטיפולים הזמינים. בסופו של דבר, גילוי והתערבות מוקדמים יכולים לשפר מאוד את איכות החיים של הכלב. מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח להתאים לכלב שלכם את הציוד המתאים ביותר עבורו.

לקריאה נוספת:

דלקת פרקים אצל כלבים: תסמינים ודרכי טיפול
גדולים מהחיים: גידול וטיפולסגזעי כלבים גדולים

כתבות נוספות

יורקשייר טרייר
בחירת דגים לאקווריום – טיפים מנצחים למגדל המתחיל
פומרניאן
מזון צמחוני לכלבים – תחליף ראוי או לא?

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן