משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

גיבורים על ארבע: כל מה שצריך לדעת על כלבי חילוץ והצלה

תוכן עניינים

כלבים הם לא רק בעלי חיים ידידותיים וחברים טובים ונאמנים, אלא גם יצורים אינטליגנטיים למדי שהאדם למד לרתום לטובתו במגוון דרכים שונות. כלבי חילוץ והצלה הם דוגמא מובהקת לדבר הזה, ואת העבודה הייחודית שלהם בהחלט שווה להכיר. 

אז מהם בעצם כלבי הצלה וחילוץ? איזה הכשרה הם עוברים כאן אצלנו בישראל? איזה כלבים יכולים לשמש בתור כלבים כאלו? האם הגידול והטיפול בהם שונה בהשוואה לכלבים אחרים? הנה כל מה שחשוב ומעניין לדעת בנושא. 

מהם כלבי חילוץ והצלה?

כלבי חילוץ והצלה הם כלבים ממושמעים, מאולפים ומוכווני מטרה. הם אומנו לפעול בעתות משבר ולחפש אחר נעדרים במקרים של אסונות טבע או מעשי חבלה על ידי האדם חלילה. (פיגועים או אירועי טרור למשל). הם מאומנים לנצל את חוש הריח המפותח שלהם ולזהות ריח אנושי. הם מסוגלים לאתר בני אדם במגוון מצבים שונים. לרבות מתחת למעטה שלג כבד, בתוך מקווי מים ותחת הריסות של מבנים שקרסו. כלבי חילוץ והצלה עובדים בצמוד למטפל שהוא זה שאחראי להוביל אותם ולכוון אותם לאזורים הרלוונטיים. 

איזה גזעים מתאימים ואיך נראה תהליך ההכשרה?

ישנם גזעי כלבים מסוימים של כלבים שמתאימים לשמש בתור כלבי חילוץ והצלה.

לרוב, בוחרים בגזעים כמו:

  • רועה גרמני – הידוע באינטליגנציה, זריזות וחוש הריח החד שלו. תכונות אלו הופכות אותם לכלבי חיפוש והצלה מצוינים, המסוגלים לעקוב ולאתר פרטים נעדרים בסביבות שונות.
  • בורדר קולי – הידועים באינטליגנציה ובאינסטינקטים הרועים שלהם, מייצרים גם כלבי הצלה יוצאי דופן. היכולת הטבעית שלהם להעריך מצבים ולעבוד בשיתוף פעולה עם המטפלים האנושיים שלהם הופכת אותם ליעילים ביותר בפעולות חיפוש והצלה. במיוחד באיתור נעדרים באזורים גדולים או באזורים מוכי אסון.
  • רועה בלגי (מלינואה) – הוא זן נוסף שבולט בתחום פעולות ההצלה. ידועים ברמות האנרגיה הגבוהות שלהם והמיקוד הבלתי מעורער, כלבים אלה משמשים לעתים קרובות במשימות חיפוש והצלה. הזריזות והנחישות שלהם מאפשרים להם לנווט בשטחים מאתגרים ולאתר אנשים הזקוקים לסיוע.
  • גולדן רטריבר – עם התנהגותו העדינה וחוש הריח החזק, יכול להיות בעל ערך רב באיתור פרטים שנלכדו מתחת לפסולת או במבנים שקרסו. נטייתם לרוגע והיכולת להישאר ממוקדים במצבי לחץ גבוה הופכים אותם למועמדים אידיאליים לפעולות חילוץ.
  • לברדור רטריבר – עם אופיים הידידותי והניתן לאימון, הלברדורים מצטיינים במשימות כמו הצלה במים ושליפה של חפצים. יכולות השחייה החזקות שלהם והאינסטינקטים הטבעיים לשליפה הופכים אותם לנכסים שלא יסולא בפז במצבים שבהם מעורבים קורבנות טביעה או חפצים שאבדו בים.

מדוע כלבים אלה כל כך שכיחים בקרב כלבי החילוץ וההצלה בישראל?

המשותף לכל הגזעים האלו הוא חוש ציד מפותח למדי. והם ידועים בתור כלבים שלא יוותרו עד שיקבלו את גמולם וימצאו את מה שהם נדרשים לאתר. תהליך ההכשרה מתחיל מוקדם מאד. לרוב כבר בגיל חודשיים שלושה. התהליך אורך בדרך כלל בין שנתיים לארבע שנים לפני מבחני ההסמכה. 

פיתוח יכולות איתור וחוש הריח של הכלבים

הדגש המשמעותי בתהליך ההכשרה הוא על פיתוח יכולות האיתור וחוש הריח של הכלבים. כלבי חילוץ והצלה יכולים לאתר בני אדם ולעקוב אחרי שובלי ריח בני מספר חודשים ואפילו מספר שנים. מעבר לכך, תהליך ההכשרה כולל גם פיתוח יכולות נוספות. כמו למשל גמישות, חוזק וזריזות. כלבי הצלה צריכים להיות חזקים מספיק כדי להחזיק או לגרור חפצים ואפילו בני אדם במידת הצורך. מעבר לכך כלבי החילוץ חייבים להיות מסוגלים לעמוד בלחץ ולשמור על קור רוח גם בסביבות רועשות, הומות אדם או בסביבת בעלי חיים אחרים. 

אימון בגילאי 8-10 חודשים

בגיל 8-10 חודשים מתחילים עם אימון בסיסי ועובדים על הצייתנות ופקודות קלאסיות כמו ״בוא״, ״שב״ וכן הלאה. בעיקר באמצעות סימון ידיים מפני שתקשורת מילולית לא תמיד מתאפשרת במצבי חילוץ. האימון הזה עשוי להימשך עד שלושה חודשים ובשלב הבא עוברים לאימוני זריזות קפדניים שיאפשרו לכלבים לנווט ולנוע גם בשטחים מאתגרים. כלבי הצלה צריכים לאזן את עצמם בהליכה על קורות, בהליכה על קרקע לא יציבה. וכן, לקפוץ דרך חלונות ולעמוד בהישגים אתלטיים משמעותיים ולעתים קרובות אף מסוכנים. בשלב האימון האחרון הכלבים עוברים שיעורי חיפוש ומעקב מיוחדים ולומדים איך לאתר בני אדם וניצולים בסביבות מאתגרות. 

איזה משימות כלבי חילוץ מבצעים?

  • איתור גופות– כלבי חילוץ מיומנים באיתור גופות וחלקי גופות, גם כאלו שהן קבורות או מוסתרות. בקרואטיה השתמשו בעבר בכלבים כאלו כדי למצוא אתרי קבורה בני 3,000 שנה. שוטרים, חוקרי מוות ואנתרופולוגיים עובדים עם כלבים כאלו באופן קבוע. 
  • חילוץ ממקורות מים– נקראים כלבי מים ולרוב בוחרים בגזע כלבי לנדסיר. כלבים ששוחים אל הנפגעים עם רתמה מיוחדת וממש מבצעים חילוץ של אנשים מהמים ואף יודעים למשות אנשים מחוסרי הכרה. 
  • חילוץ מהריסות– כלבים המאולפים לאתר ולחלץ בני אדם תחת הריסות וזוהי המשימה הקשה ביותר של כלבי הצלה. המשימה דורשת סינון של מאות ניחוחות שונים לאיתור בני האדם ומתאימה לכלבים המיומנים והטובים ביותר . 
  • חיפוש מתחת לשלג– לרוב משתמשים בכלבים מסוג סן ברנרד שיכולים לאתר ריחות אדם גם מתחת למעטה של חמישה מטרים של שלג. 

כלבי הצלה בישראל

בישראל התחום של כלבי הצלה וחילוץ נחשב מפותח למדי והחל עוד לפני קום המדינה בפעילות המחתרות. משנת 2006, פועל בישראל ארגון התנדבותי אזרחי ופרטי בשם יכ״ל – יחידת הכלבנים לישראל והיא זו שאחראית על איתור נעדרים במגזר הפרטי. במקביל היא עובדת באופן צמוד ותיאום מלא עם צה״ל, משטרת ישראל, רשות כיבוי האש וארגוני הצלחה נוספים. 

איזה אילוף עוברים כלבי הצלה ישראלים?

כלבי הצלה ישראלים עוברים הכשרה קפדנית ומיוחדת כדי להכין אותם למשימות הצלת החיים שלהם. הם מאומנים לבצע מגוון רחב של משימות, לרבות פעולות חיפוש והצלה, זיהוי ריח ואימוני ציות. תהליך האילוף מתחיל בגיל צעיר, בדרך כלל כאשר הכלבים בני שנה בערך. מלמדים אותם פקודות בסיסיות, כמו לשבת, להישאר ולבוא, כדי להבטיח שיש להם בסיס חזק בציות.

לאחר הקמת הבסיס, הכלבים מתקדמים לאילוף מתקדם יותר, תוך התמקדות במיומנויות ספציפיות הנדרשות לפעולות חילוץ. זה כולל לימוד כיצד לנווט בשטחים שונים. כגון: הריסות וגופי מים. וכן, כיצד לאתר ולהתריע על המטפלים שלהם על נוכחותם של ניצולים או נעדרים. הם מאומנים לעבוד בסביבות שונות, כולל אזורים עירוניים, יערות והרים. זאת כדי להבטיח שהם מוכנים לכל מצב שהם עלולים להיתקל בהם במהלך משימות חילוץ.

כלבי הצלה ישראלים עוברים הכשרה ייעודית לזיהוי ריח. הם מאומנים לזהות ולעקוב אחר ריחות ספציפיים, כמו אלה של אנשים לכודים או חומרים מסוכנים. זה מאפשר להם לאתר ניצולים שעלולים להיקבר תחת פסולת או להסתתר במקומות שקשה להגיע אליהם. תהליך האילוף כולל חשיפת הכלבים לריחות שונים ותגמולם על זיהוי מוצלח של ריח המטרה. זה עוזר להם לפתח חוש ריח חזק ויכולת להבדיל בין ריחות שונים בסביבות מורכבות.

האם כלבי הצלה בישראל מוזנים בתזונה מיוחדת?

לתזונה נכונה תפקיד מכריע בשמירה על בריאותם וביצועיהם של כלבי ההצלה בישראל. כלבים גיבורים אלו דורשים תזונה מאוזנת ומזינה כדי לתמוך בכושר הגופני והערנות הנפשית שלהם במהלך פעולות החילוץ.

להלן שלושה היבטים מרכזיים שיש לקחת בחשבון בכל הנוגע לתזונה של כלבי הצלה בישראל:

  • חלבון באיכות גבוהה: כלבי הצלה בישראל ניזונים בדרך כלל מתזונה עשירה בחלבון איכותי. חלבון חיוני לפיתוח ותיקון שרירים. שהוא חיוני לעבודה הגופנית של הכלבים הללו. מקורות חלבון הנפוצים בתזונה שלהם כוללים בשר רזה כמו עוף והודו, כמו גם דגים וביצים. זה עוזר להבטיח שיש להם את הכוח והסיבולת הדרושים כדי לבצע את המשימות שלהם ביעילות.
  • ארוחות צפופות בחומרים מזינים: כדי לענות על הצרכים התזונתיים הייחודיים של כלבי הצלה, התזונה שלהם מורכבת לרוב מארוחות עתירות רכיבים תזונתיים. ארוחות אלו מנוסחות בקפידה כדי לספק איזון של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון לתמיכה בבריאות הכללית ובמערכת החיסונית שלהם. מרכיבים כגון פירות, ירקות ודגנים מלאים משולבים כדי לספק רכיבים תזונתיים חיוניים ולקדם עיכול ובריאות מיטבית.
  • הידרציה מספקת: הידרציה נכונה חיונית לכלבי הצלה כדי לשמור על ביצועיהם ולמנוע התייבשות במהלך פעולות חילוץ אינטנסיביות. מים זמינים להם תמיד כדי להבטיח שהם יישארו לחות לאורך כל היום. בנוסף, במהלך פעילויות מאומצות או תנאי מזג אוויר חמים, ניתן לספק משקאות מוגברים אלקטרוליטים כדי לחדש מינרלים שאבדו ולשמור על רמות הידרציה.

היכן מאומנים הכלבים הגיבורים האלה בישראל?

גיבורי הכלבים הללו בישראל עוברים הכשרה קפדנית כדי להכין אותם למשימות הצלת החיים שלהם. מתקני האילוף בהם יוצקים כלבים אלו למלווי הצלה מיומנים ממוקמים אסטרטגית ברחבי הארץ. מרכז הכשרה בולט אחד הוא בית הספר הלאומי לחיפוש והצלה, השוכן בלב ישראל. כלבים מאומנים במיומנויות מיוחדות שונות כגון חיפוש והצלה, מעקב ותגובה לאסון. בית הספר מתהדר במתקנים חדישים ומאלפים מומחים. הפועלים ללא לאות על מנת להבטיח שכל כלב יקבל את האילוף הטוב ביותר שניתן.

בנוסף לבית הספר הלאומי לחיפוש והצלה, מרכזי הדרכה וארגונים אחרים ברחבי ישראל ממלאים גם הם תפקיד חיוני באימון הכלבים המדהימים הללו. מרכזים אלו קשורים לרוב לסוכנויות ממשלתיות, יחידות צבאיות או ארגונים ללא מטרות רווח המוקדשים למשימות חיפוש והצלה של כלבים. הם מספקים תוכנית אילוף אינטנסיבית ומקיפה שנועדה לפתח את היכולות הפיזיות, הצייתנות וטכניקות החיפוש של הכלבים.

גם הנופים והסביבות המגוונות המצויים בישראל תורמים לתהליך ההכשרה. כלבים נחשפים לשטחים שונים. כולל: סביבה עירונית, יערות, הרים ואזורי מדבר. חשיפה זו עוזרת להם להסתגל לתרחישים שונים שהם עלולים להיתקל בהם במהלך פעולות החילוץ. מבטיחה שהם מוכנים היטב לכל מצב.

המאמנים במרכזים אלו משתמשים בטכניקות חיזוק חיוביות כדי להניע ולעצב את התנהגות הכלבים. באמצעות שילוב של אימוני צייתנות, תרגילי זיהוי ריחות ותרחישי הצלה מדומים. כלבים אלו לומדים לנווט בין ההריסות, לאתר נעדרים ולספק סיוע במצבי חירום

לסיכום

כלבי הצלה בישראל ממלאים תפקיד הכרחי בהצלת חיים, והכשרתם קפדנית ומרתקת. מהתזונה שלהם ועד למקומות האימון שלהם, כל פרט מתוכנן בקפידה. גזעים שונים מביאים עוצמות שונות לשולחן. לכולם מטרה משותפת – להציל את הנזקקים. המסירות של הכלבים האלה ושל המאמנים שלהם היא באמת מעוררת השראה.

כלבי החילוץ וההצלה הם כלי חשוב לאיתור נעדרים בשלל סיטואציות. עד היום, הם הצילו חיים של עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם. 

מוזמנים ליצור איתנו קשר בכל שאלה ונשמח לתת מענה מקצועי, וכן להתאים ציוד לכלבים שלכם כולל: אוכל לכלבים, חטיפים לכלבים שיעזרו בזמן אילוף כלבים.

כתבות נוספות

ישראל היום בשיתוף פט-בסט על התאמת התזונה לחתולים
האם כלבים נעשים דומים לבעלים שלהם?
חושבים לאמץ כלב או חתול הווטרינר משה סלמנוביץ וגדי עידן הבעלים של פט-בסט בכתבה בערוץ 20
טיפים לגידול ארנבים בריאים ומאושרים

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן