משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

חיסון כלבת-כל מה שרציתם לדעת

תוכן עניינים

מחלת הכלבת היא מחלה קטלנית ומסוכנת של יונקים שעשויה לפגוע גם בבני אדם. נכון להיום המקרים המדווחים בישראל ובעולם המערבי הם נדירים למדי. כדי שהמצב יישאר כך יש להמשיך ולחדד את חשיבות החיסונים של כלבים וחיות מחמד אחרות. שהם למעשה גורם הסיכון העיקרי להפצת המחלה ולפגיעה בבני האדם. 

אם הכלב שלכם (או יונק אחר שאתם מגדלים) עדיין לא חוסן. חשוב שתפנו בהקדם לוטרינר המטפל ותקבעו תור לחיסון הכלבת השנתי שיש לחדש פעם בשנה. בואו ננסה להבין יותר לעומק מהי בכלל המחלה הזאת ומדוע החיסונים הם כל כך חשובים. 

כלבת ובריאות הציבור

מחלת הכלבת היא גורם המוות של עשרות אלפי אנשים ברחבי הגלובוס מדי שנה, לאחר הידבקות בעקבות נשיכה או שריטה של בעל חיים נגוע. על פי ארגון הבריאות העולמי, במדינות המערביות – האחראים הכמעט בלעדיים למקרי הכלבת בעולם אצל בני האדם הם כלבים נגועים שתקפו ונשכו. במדינות עולם שלישי מדובר דווקא על חיות פרא ובעיקר על עטלפים שנושאים את הוירוס. כפי שתראו מיד, מחלת הכלבת היא מחלה מסוכנת, קטלנית וחשוכת מרפא. 

מחלת הכלבת

מחלת הכלבת מתפתחת בעקבות הדבקות בוירוס בשם Lyssavirus שיכול להדביק את כל היונקים באשר הם. כולל כמובן כלבי וחתולי בית. הוירוס עובר לרוב דרך נשיכה או שריטה של בעל חיים נגוע ותקופת הדגירה עד להתפרצות משתנה בהתאם לפרמטרים שונים. לרבות אזור הנשיכה וגודל הנשיכה, גיל החיה/אדם שננשכו, הקרבה לעמוד השדרה או למוח ועוד. אצל כלבי הבית מדובר על תקופת דגירה של בין שלושה ל-12 שבועות בממוצע. במקרים נדירים היא עשויה להימשך עד חצי שנה לערך. כאשר בעל החיים נדבק הוירוס עושה את דרכו אל מערכת העצבים המרכזית ותוקף אזורים שונים במוח וזהו תהליך בלתי הפיך. 

את התקדמות המחלה נהוג לחלק לשני חלקים מרכזיים:

  • זעם: כעס, עצבים, פעלתנות מוגברת, נגיסה בעצמים שונים ואובדן כושר השיפוט. הרבה פעמים תצפה התנהגות של ריצה בלתי נשלטת למרחקים ארוכים. 
  • רגיעה: שלב המלווה בדיכאון, מעין שיתוק והתנהגות מוזרה. 

בשלב מסוים המחלה תתקדם ותגיע אל בלוטות הרוק. מכאן והלאה בעל החיים החולה יכול להדביק באמצעות נשיכה. בין השלבים הבאים בהמשך אפשר לראות רגישות יתר לאור ופגיעה ביכולת הבליעה והריור. השלב האחרון של המחלה היא שיתוק בכל הגוף עד לשיתוק של שרירי הנשימה שמוביל בסופו של דבר למוות.  

חיסון וטיפול במחלה

על פי ספר השיאים של גינס מדובר במחלה הקטלנית ביותר בעולם. מלבד מקרים ידועים בודדים בלבד, כמעט כל מי שהתפרצה אצלם המחלה מתו בסופו של דבר (עד כה ידוע על 14 בני אדם בלבד ששרדו כלבת לאחר הופעת תסמינים). עם זאת, לאחר הידבקות בנגיף ובטרם יופיעו תסמינים, ניתן למנוע את ההתפרצות באמצעות חיסון הכלבת. החיסון שפותח על ידי לואי פסטר (אבי המיקרוביולוגיה וממציא טכניקת הפיסטור) בשנת 1880 עבר שינויים רבים. כיום הוא נחשב ליציב ויעיל מתמיד. 

כיום מקובל במרבית מדינות העולם שלא לחסן בני אדם בחיסון כלבת מונע, אלא רק לאחר נשיכה כאשר ישנו חשד להדבקה. באשר לחיסון כלבים – החוק הישראלי מחייב חיסון של כלבים אחת לשנה. על אף שחיסון הכלבת בתצורה הנוכחית שלו הוא יעיל לשלוש שנים. החוק מחייב חיסון של כלבים בלבד ולא של יונקים אחרים (אפילו לא חתולים). כמו כן על פי החוק הישראלי, אדם שננשך, נשרט או נפצע מפגיעת יונק חייב לגשת בהקדם האפשרי אל לשכת הבריאות המחוזית, שם יחליט הרופא אם יש צורך בטיפול מניעתי. 

מניעת כלבת – אחריות הבעלים 

בסופו של דבר חשוב לזכור כי האחריות על מתן חיסון נגד כלבת היא באחריות הבעלים בלבד ולא באחריות של אף גורם אחר. במקרים של נשיכות והדבקה חלילה, בעלים של כלבים שלא חוסנו חשופים לתביעות ולעונשים הקבועים בחוק. 

אם גם אתם מגדלים כלב או כלבה חמודים בבית, הקפידו לחסן אותם אצל הוטרינר שלכם נגד כלבת מדי שנה. זכרו כי החיסון לא רק יגן על מי שננשך על ידם חלילה. אלא גם עליהם במידה ויותקפו או ינשכו על ידי בעל חיים אחר נגוע בכלבת. 

כתבות נוספות

חתול בריטי ארוך שיער
משחקים עם כלבים – דרכים מהנות לשחק עם כל כלב בהתבסס על אישיותו
איזה ציוד לכלבים צריך בן המשפחה החדש ולמה חשוב לשים לב?
גדולים מהחיים: 5 זנים של תוכים גדולים שווה לאמץ כחיות מחמד

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן