משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

זיהוי לחץ אצל כלב שאימצנו ודרכי התמודדות

תוכן עניינים

אימוץ כלב ממקלטים ובעיקר כאלו שהוצלו מבתים לא טובים עשויים להילחץ בעת ההסתגלות למקום החדש. להלן סימני הלחץ וכיצד לעזור להם להסתגל

המונח "שחרור לחץ" הפך פופולרי בחוגי אילוף והתנהגות לכלבים. הגדרה קפדנית של המילה מתייחסת לתהליך שחרור או הפחתת לחץ. בעולם הכלבים, אנו משתמשים במונח בהקשר התנהגותי כדי לתאר את תהליך הפחתת הלחץ הנפשי של הכלב שלעתים קרובות מחמיר בעקבות שינויים סביבתיים שניתן להוציא בהינתן הידע המתאים.

לפעמים, השינויים שכלבים חווים כשהם עושים את דרכם ממקום הולדתם לביתם "לנצח" הם אדירים.  גם כלבים שגרו רק בבית אחד בלבד לפני שמצאו את עצמם במקלט או נמסרים למישהו אחר עלולים להיות מוצפים מהשינויים בחייהם. לעתים קרובות, המעבר הוא לטובה ואיכות חייו של הכלב משתנה פלאים נס. אך עדיין לא ניתן להכחיש שהלחץ במהלכים אלה יכול לעכב ומעכב את הסתגלותו לחייו החדשים. הבנה של לחץ זה על כלבכם החדש יכולה לעזור לכם להתמסר לתהליך העזרה לה הוא זקוק בכל להתיישב בצורה חלקה בביתכם ולהפוך לחלק מהמשפחה.

כמה מילים על הורמון הלחץ קורטיזול:

קורטיזול מכונה הורמון הלחץ, הקורטיזול מיוצר על ידי בלוטות יותרת הכליה (יחד עם האדרנלין) כאשר אורגניזם (כגון כלבכם) נמצא במתח. ההשפעה לטווח הקצר נועדה לעזור לאורגניזם להתמודד עם הלחץ, אך ההשפעות לטווח הארוך הן ערמומיות יותר. כל אירוע מלחיץ יכול לגרום לעלייה בקורטיזול אצל הכלב שלכם, עלייה זאת מחלישה את מערכת החיסון ויכולה לגרום או "לתרום" לבעיות בריאותיות משמעותיות, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

אירוע לחץ לטווח קצר יכול לייצר קורטיזול שנשאר במערכת הכלב שלכם יומיים-שלושה. לחץ מתמשך לטווח הארוך שומר על קורטיזול במערכת ללא הרף ועושה הרבה יותר נזק. ככל שכלב נמצא במתח מתמיד יותר, כך ההשפעה על מערכת החיסון גדולה יותר. זו אחת הסיבות לכך שכלבים במקלטים כל כך רגישים  לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות. בנוסף להשפעתו על מערכת החיסון, עודף קורטיזול עלול לעורר חרדה, לגרום לבעיות עיכול, להאט ריפוי פצעים ולהפריע ללמידה.

זה יכול לקחת שבועות או אפילו חודשים עד שרמות הקורטיזול של כלב שחי עם לחץ כרוני יורדות לרמות נורמליות. עד שזה יקרה, נסו לשמור על סביבת הכלב רגועה ככל האפשר.

כלב בלחץ

אילו התנהגויות הכלב מפגין במצבי לחץ

התנהגויות הקשורות ללחץ יכולות לנוע בין "שיתוק נפשי"  לפחד, אגרסיביות ועוד התנגויות עם פוטנציאל הרסני. כלבים רבים חווים "שיתוק", לפחות במידה מסוימת,  כשהם מגיעים לראשונה לבתיהם החדשים.

הכלבים המשותקים ביותר עלולים לעשות רושם של קטנוניים ולא צייתנים. הם אינם מוכנים בהתחלה אפילו לנוע, לאכול, לשתות, או לעשות את צרכיהם. 

במקרים חמורים פחות הכלב בסך-הכל יראה את אופיו האמיתי שעלול להטעות אותנו לחשוב שהוא בחרדה כלשהי אך זאת תהייה התנהגותו הטבעית (שאולי נרצה לשנות).

אז איך מבחינים בהבדל בין כלב לחוץ וסגור לכלב רגוע באופן טבעי?

הכלב הרגוע באמת יהיה בעל שפת גוף רכה ונינוחה ויהינה בבירור מהאינטראקציות איתך ומה האינטראקציות שלו עם אנשים/כלבים אחרים או עם הסביבה.

 הכלב הלחוץ  יהיה נוקשה יותר בתנועותיו, וסביר להניח שתראה מבט חושש בעיניו, הוא אולי יסבול אינטראקציות איתך אבל לא יהנה מהם באמת. הוא לרוב נמנע מקשר עין, יסרב להזמנות שלך לקיום אינטראקציות, ובכללי יראה כאילו הוא לא נהנה מחייו במיוחד.

שוב, למרות שהכלב החדש שלך נראה כ- "מתנהג היטב", עליך להיות מודע לכך שזו לא בהכרח אינדיקציה לכך שהוא יודע לא לחטט באשפה במטבח, ללעוס ספות, לרדוף אחרי החתול וכו'. הוא עלול להיות מאוים מידי. או זוכר התנהגויות שבעבר הענישו אותו עליהם. לחלופין, אולי הוא פשוט צופה במשק הבית ומחליט על דעת עצמו.

איך "שחרור לחץ" של הכלב עשוי להראות

כאשר כלב סגור נהייה נינוח יותר בביתו החדש, ורמות קורטיזול גבוהות ומוגברות במוח שלו מתחילות לרדת, הוא עשוי להתחיל להיות יותר אקטיבי.

 הוא ישן וינוח פחות ויתחיל לחקור ולקיים אינטראקציות רבות יותר עם שאר בני הבית. זה יכול להיות דבר נהדר – הוא מאושר ! הוא מרגיש בטוח לבוא אליך ולבקש חיבה ותשומת לב. זה טוב.

עם זאת, הגידול בפעילותו עשוי להיראות כמו דבר רע! הוא כבר לא מעוכב מפחד או מרגיש משותק מלחץ כרוני, הכלב החדש שלך עשוי לרדוף באופן ספונטני אחרי חתולים, או לקפוץ על השיש כדי לראות מה יש שם, או אולי להתחיל לנבוח על כל צליל שמגיע מהצד השני של הבית וכו.

איך "לא" משחררים לחץ

זה לא אומר שהוא גרוע, מרושע, מתגרה בכוונה, או כל אחד מהתיאורים המזעזעים שבעלים המומים מייעדים לכלביהם החדש. התנהגויות אלה הן למעשה סימן לכך שהכלב סוף סוף מרגיש פחות מעוכב ומראה לך את מידת ההבנה האמיתית שלו כיצד לחיות עם בני אדם! זה גם אומר שיש לך קצת עבודה לעשות, כולל ניהול הסביבה שלה כך שהיא לא תתחזק להתנהגויות האלה, ואילוף.

אחת התיאוריות הנפוצות של "שחרור לחץ" הציגה את "הכלל ה3-3-3", שבעצם אומר שהכלב צפוי להיות די מושבת בשלושת הימים הראשונים, דורש עוד שלושה שבועות להתיישב ולהתפתח שגרה, ובסך הכל שלושה חודשים להפוך לנוח לחלוטין בבית חדש.

 אף על פי שניתן להעריך את כוונת הנוסחה הזו, שהיא בסך הכל, לעודד בעלים לתת לכלבים החדשים שלהם זמן לפני שהם מטילים עליהם ציפיות התנהגותיות.אני לא אוהב את הנוסחה הזו. כלבים אינם מכונות, והם אינם פועלים לפי נוסחה קבועה. ישנם כלבים שירגישו בבית כשהם יכנסו לביתם החדש, וכאלה שייקח להם גם יותר משנה. אין נוסחה קבועה לעניין זה.

מה לא לעשות עם כלב חדש במשפחה

שוב, זה נהדר שאנשים אפילו דנים בשחרור לחץ על כלבים מאומצים – חלק מהעצות הניתנות לעזרה הן נוראיות! חיפוש באינטרנט בנושא "לחץ דם של כלבים" מציע מגוון רחב של הצעות, כולל אתר אחד הדוגל בשבועיים של "סובב כלוב" שבו כלבי בית אחרים מוחזקים בכל פעם שהכלב החדש נמצא מחוץ לכלוב שלו. אתר זה מציע שהכלבים יוכלו לצאת לטיולים משותפים (עם שמירת מרחק זה מזה) לאחר השבוע הראשון, אך אפילו אסור לאפשר להם לתקשר זה עם זה לפחות בשבועיים הראשונים. 

עצה רעה נוספת שניתן לראות לעתים קרובות היא להכניס לכלוב אילוף – והרבה, החל מהיום הראשון. הבעיה כאן היא שכלבים רבים מגיעים לבתיהם החדשים ללא אילוף לשהייה בכלוב ובעוד שחלק מהכלבים יסתגלו במהירות ובקלות לרעיון, רבים לא יעשו זאת. אתם רק תוסיפו לחץ לחיי הכלב החדש – אולי לחץ ניכר – וייתכן שתייצר בעיית התנהגות משמעותית, אם  תדחוף אותו לכלוב ביום הראשון ותצפה שהוא יישאר שם שעות כל פעם.

אם יש נוסחה קבועה לעזור לכלב להשתחרר מהלחץ הנפשי, זה להיות סבלני, להתייחס אליו כאל הכלב שהוא, ולתת לו זמן להכיר ולסמוך עליך, ללא ציפייה ל"דד-ליין".

כלב מאומץ שמח

כיצד לשחרר לחץ מהכלב שאימצנו

זכרו, כל כלב הוא אינדיבידואל. תכנון פרוטוקול שחרור של הכלב חדש תלוי לחלוטין בו ובתגובות הראשוניות שלנו, להכרתו עם העולם החדש. להלן ההנחיות הכלליות לשחרור לחץ:

הגעה

1. אל תמהרו להכניס את כלבכם לבית. כשתגיעו לראשונה הביתה עם הכלב החדש שלך, התחילו בלקחת אותו לטיול – עם רצועה – ברחבי החצר לפני שתכניסו אותו לראשונה לבית. אם אין לכם חצר, טיילו באזור השקט ביותר בשכונה שלכם. זה ייתן לו הזדמנות להתיישב ולהירגע מהמתח של הנסיעה, כמו גם מהלחץ של הסביבה חדשה שהכלב הגיע אליה (במיוחד אם היה במקלט או במתקן הצלה צפוף).

אם יש לכם כלבים אחרים, סגור אותם בחדר אחורי והכניסו אותם לחצר לפני שתיכנסו הביתה את הכלב החדש. תוך כדי שהוא עדיין קשור ברצועה ערכו לו סיור בביתו החדש, ותנו לו את כל הזמן שבעולם לרחרח ולחקור. 

השאר את הכלבים האחרים שלך מופרדים עד שתראה סימניי רגיעה אצל הכלב החדש או אפילו כאלו שמראים שהוא מעוניין באופן פעיל לפגוש בני משפחה חדשים.  זה עלול לארוך דקות, שעות או ימים, תלוי ברמת הפחד שלה וחוויותיו בעבר!

בזמן זה כדאי לשמור על נוכחות מינימלית בבית כולל אורחים ולא להרעיף על הכלב אהבה מוגזמת. הוא יצור רגיש ועדין כרגע ויש להתייחס אליו כמו לאחד.

התנהגות צפויה של הכלב

2. שימו לב לסימני של סטרס שהוא אולי יפגין. אלה עשויים לכלול התנשמות, ריר, תנוחת גוף מונמכת, זנב תחוב, אוזניים שטוחות, רעד, פיהוק, ניסיון לברוח ועוד. 

האם הוא נרתעת מלזוז? האם הוא נבהל כשמכונית עוברת או כשהוא שומע כלב נובח? האם הוא קופא כאשר אדם מתקרב?

אם כן, הגבל את הפעילויות שלכם לכאלה עם גירוי נמוך. הקדישו זמן רק לעמוד במקום עד שהוא מוכן לזוז, ועטפו אותו בעטיפת בועות וירטואלית: זאת אומרת, באופן אסרטיבי למנוע מכל אחד להתקרב, ולהתרחק מכל מה שעלול להדאיג אותו.

צפו מהתנהגויות אלה לפחות עם הזמן – זה יגיד לך ששחרור הלחץ עובד. אם הם נשארים באותה רמה, או גרוע מכך, פנו לסיוע מקצועי.

הימים הראשונים-התרגלות

3. לפחות ביום-יומיים הראשונים, נסו לקבוע שיהיה מישהו איתו בבית בכל זמן נתון. עד שתוכלו לעזור לו בהדרגה להסתגל להיות לבד. לא נדיר שכלבים חווים מצוקה כאשר הם נותרים לבד בביתם החדש. 

אם הכלב שלכם היה בעבר "כלב חוץ", והוא נראה פחות לחוץ בחצר מאשר בבית , השארה בחצר מגודרת בבטחה לפרקי זמן קבועים יכולה לעזור להפחית את הלחץ הפוטנציאלי. צפו בו מקרוב בפעמים הראשונות שאתם עושים זאת כדי להיות בטוחים שהוא לא מטפס, קופץ או חופר – אתם לא רוצים שהוא יהיה "הודיני" ויצא מהחצר ויעלם. זו יכולה גם להיות הסיבה שהוא הגיע למקלט מלכתחילה!

אם הוא לחוץ באופן משמעותי כשמשאירים אותו לבד בחצר או בבית (בכי, יללות, ניסיון לחפור או ללעוס את דרכו החוצה), ייתכן שהוא סובל מחרדת נטישה ויש צורך מייעוץ של איש מקצוע מוסמך.

תיצרו לו שגרה יומית

4. תיצרו לו שיגרה כבר בימים הראשונים בבית. שיגרה מסדרת להם את האופי ומרגיעה אותם בכך שהם יודעים למה לצפות. חשוב גם להיות עקביים. אם מותר לו לטפס על הספה תיתן לו, אבל אם אסור לו – חשוב שהוא יבין את זה מהיום הראשון.

הקפידו להשתמש באמצעים פיזיים להגבלת תנועתו (כגון שערים, ודלתות סגורות) ובחיזוק חיובי (צ'ופר) ליישום כללי הבית במקום ענישה מילולית או פיזית.  שימו לב שיש הסכמה כללית בין בני המשפחה על הכללים המוסכמים בקשר אליו. חוסר עקביות ישמור עליו מעורער וחסר ביטחון לגבי מה בסדר לעשות ומה אסור.

אילוף הכלב

5. התחילו את תהליך האילוף בבית (ללא כוח פיזי כמובן) ברגע שהכלב החדש מגיע. עבור כלבים רגועים ונוחים זה יכול להיות אפילו ביום הראשון. אחרים יזדקקו למספר ימים או יותר כדי להיות מסוגלים להתרכז מספיק.

יש כלבים שיהיו מוכנים להצטרף לשיעור אילוף תוך שבוע-שבועיים מרגע ההצטרפות למשפחתך, בעוד שאחרים עשויים להזדקק לכמה שבועות – או חודשים לפני שהם מוכנים להצטרף לקהילת האימונים בכיתת הקבוצה.

אם אתם רוצים להתחיל באילוף אבל אתם יודעים שהכלב לא מתאים לחוג אילוף קבוצתי, שיקלו לשכור מאלף שיתחיל איתכם את התהליך בבית. חשוב לקרוא את אותות ההתנהגות של הכלב ולפתח את תוכנית האילוף בהתאם.

עקבו אחר ההוראות במאמר זה והתייעצו עם איש מקצוע במידה והדברים לא עובדים לכם.

בהצלחה!!

כתבות נוספות

פט פרימיום משחק כוכב עם נוצה על סוללות לחתולים
תוכי ארה (ara) – הכירו את התוכי הצבעוני והתוסס
חתול פרא – במה הוא שונה מחתול רחוב?
שר-פיי סיני

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
דילוג לתוכן