משלוח מהיר | משלוחים והחזרות חינם!
חייגו עכשיו להזמנות: 3647* 

פט-בסט חנות חיות שכל אחד רוצה לאמץ

איך לבחור כלוב לתוכי שלי

תוכן עניינים

הבחירה בכלוב מתאים לתוכים וציפורים היא משנית בחשיבותה רק לבחירה באיזה סוג ציפור לגדל בבית, ונראה שמדובר כאן על נושא שלא ממש מדברים עליו כמו שצריך, והאמת היא שזה די חבל. כלובים לציפורים ולתוכים הם לא מוצרים זולים, והבחירה בכלוב מתאים לא רק תתרום משמעותית לרווחת הציפור שאנחנו מגדלים, אלא גם תקל עלינו את מלאכת הגידול, הניקיון והתחזוקה שלו, ולכן חשוב לבחור נכון. 

בעת חיפוש של כלובים מתאימים אנחנו עשויים להיתקל בכמה וכמה מכשולים כמו החל ממבחר גדול ומבלבל של מוצרים, ועד עצות סותרות ולא ברורות לגבי בחירה נכונה שנקבל מחנויות החיות, מקורות לא מהימנים באינטרנט וכל מגדל חובב ומתחיל שבטוח שיודע מה הכי טוב לנו. 

על כן, המטרה של המאמר הזה היא לעשות לכם קצת סדר בדברים ולספק קווים מנחים בעתיד לבחירה של כלובים מתאימים. אחרי הכל חשוב לזכור תמיד שהכלוב הוא הבית של הציפור שלכם, ובתקווה לעוד שנים ארוכות, ועל כן חשוב לבחור אותו תוך התחשבות בכמה פרמטרים כמו הגודל, הסגנון, נוחות הניקיון, שיקולי בטיחות, עלויות וכו'. בואו נדבר על הדברים החשובים הללו. 

גודל (ספוילר – יותר גדול, יותר טוב)

למרבה הצער, יותר מדי כלובים שניתן למצוא בשוק הזה בימינו הם לא מספיק גדולים ולא מתאימים לאף סוג של תוכי או ציפור. לדוגמה, יש סוג מסוים של כלובים שניתן למצוא שנקרא "כלוב צינור" שעומד לגובה, ובגלל שתוכים לא עפים למעלה ולמטה כמו הליקופטר, מה שחשוב יותר זה דווקא הרוחב של הכלוב ולא הגובה שלו. אנשים רוכשים כלובים בסגנון הזה מתוך אשליה של גודל ומרחב שניתנים כביכול לציפור, ועל הדרך גם מצליחים לחסוך קצת מקום בבית, וצריך להבין שזה בהחלט לא משהו שמיטיב עם הציפורים. 

אם כך, כלל האצבע החשוב ביותר שצריך לזכור זה שעדיף לרכוש את הכלוב הגדול ביותר שתוכלו במסגרת התקציב שהגדרתם. אם אין לכם תקציב מתאים לכלוב בגודל אופטימלי לסוג התוכי או הציפור שאתם רוצים לגדל או שאין לכם מספיק מקום בבית, עדיף כבר לבחור בזן אחר. לצורך העניין, אם אתם גרים בדירה קטנה ויודעים מראש שאין לכם מקום לכלוב גדול, רצוי ללכת מראש על זני התוכים והציפורים הקטנים ביותר. 

אם כך, מהו הגודל המתאים והנכון? ובכן, אם מדובר על ציפור שלא יוצאת מהכלוב לתעופה והתרעננות, היא זקוקה לשטח גדול פי 2-3 ממוטת הכנפיים שלה לרוחב ולעומק. למשל:

  • זנים קטנים  (כנריות, קוקטייל, תוכי פרגריס מדבר) – 60 ס"מ על 90 ס"מ. 
  • זנים בינוניים (אמזונה, ג'אקו, קקדו קטן) – 90 ס"מ על 135 ס"מ. 
  • זנים גדולים (מקאו וקקדו גדולים למשל) 180 ס"מ על 270 ס"מ. 

חשוב לשים לב שהכרבולת והזנב הארוך שיש לחלק מהתוכים לא נוגעים בתחתית או בחלקו העליון או התחתון של הכלוב ויכול להיות שמתוך כך יהיה צורך לרכוש כלוב גדול יותר.  

ויחד עם כללי האצבע החשובים הללו, חשוב לזכור שישנם זנים של תוכים שהם פעילים ותזזיתיים הרבה יותר.  קאיקים למשל, או תוכים ממשפחת הלוריים – נחשבים אמנם לזנים קטנים ביותר של תוכים, אבל כאלו שהם פעילים ואנרגטיים ביותר, וינצלו כל חלק פנוי באיזור המחיה שלהם לתעופה ותנועה, ובגלל זה רצוי לרכוש עבורם כלוב גדול יותר מזה שמתאים למידות שלהם לפי כללי האצבע שתיארנו. 

הדבר האחרון שצריך לקחת בחשבון בעניין הגודל הוא הצעצועים והאביזרים שתופסים מקום בכלוב. כשאתם בוחרים את הדגם המתאים, קחו בחשבון גם את הדברים שאתם מתכוונים להכניס פנימה, מפני שלאחר מכן יכול להיות שלא יישאר מספיק מקום לתעופה וחשוב לבדוק את זה מראש. 

שיקולי בטיחות בבחירת כלוב לתוכי

מעבר לבחירה בכלוב גדול דיו, חשוב לבחור דגמים בטוחים מספיק. שימו לב לבדוק שהמרווח בין הסורגים לא גדול מדי כך שניתן יהיה להכניס את הראש ברווחים, מה שיכול לגרום לפציעות ואפילו להיות קטלני. גם כאן יש מידות בסיסיות שניתן להסתמך עליהן – מרווח של סנטימטר בודד לתוכים קטנים, 2 ס"מ לתוכים בגודל בינוני ו-2.5 ס"מ לתוכים גדולים. 

עוד דבר שצריך לחשוב עליו הוא עוצמת המקור והניקור של זנים מסוימים, שיכולים לעקם ולשבור בקלות חלק מסוגי הכלובים. אם אתם מגדלים ציפור שידועה בחוזק שלה, חשוב לבחור כלוב חזק ומתאים.

לבסוף, לפני שאתם בוחרים את הכלוב המתאים הקפידו לעבור עליו עם היד בכל חלקיו, החיצוניים והפנימיים. חפשו קצוות משוננים, חלקי ברזל שבורים וכל דבר אחר שעשוי להוות סכנה ולפצוע את התוכי. 

סוגי כלובים נפוצים

כאמור, המבחר של כלובים לתוכים הוא עצום באופן מפתיע, ואין ספק שהשיקול המשמעותי ביותר בבחירה הוא סוג התוכי, אך בגדול ניתן לחלק את סוגי הכלובים לשלושה עיקריים והם:

  • חלק עליון פתוח: כלובים שהחלק העליון שלהם יכול להיפתח ולהיסגר ושניתן להשאיר פתוחים בתוספת של מעקה. היתרון של הכלובים הללו זה שהם נותנים לציפורים תחושה של גובה, ויש הרבה זנים שזקוקים לכך וכן מאפשרת לציפורים לצאת מהכלוב ולהיכנס אליו כאוות נפשם. פחות מתאים למגדלים מתחילים שיתקשו להחזיר את התוכי לתוך הכלוב בשעות הלילה ומתי שצריך באופן כללי. 
  • חלק עליון עם משחק: כלובים שלהם חלק עליון עם משחקים מסוגים שונים – מעקים, סולמות, נדנדות וכן הלאה. מצוינים עבור תוכים מאולפים שירדו משם בפקודת הבעלים, פחות לתוכים לא מאולפים ובעלים חסרי ניסיון. 
  • חלק עליון סגור: כלובים קלאסיים ללא תוספת בחלק העליון או אפשרות לפתיחה וסגירה, לעיתים החלק העליון שטוח ולעיתים הוא מעוגל. 

לגבי קישוטים (לא משחקים ומתקנים עם שימוש מסוים), הם פחות מומלצים. מעבר לכך שהתוכי עצמו מהווה את כל היופי שצריך, אלו גם דברים שיכולים לגרום לפציעות ויסכנו את התוכי.

אתגר הגובה ו"שליטת גובה" אצל תוכים

חלק מהתוכים מפגינים התנהגות בעייתית כשהם נמצאים בנקודה גבוהה יותר משל הבעלים שלהם. יש כמה השערות מדוע הדבר הזה קורה, אבל אף אחת מהן לא הוכחה עדיין במחקרים מדעיים. מה שחשוב לדעת בנושא הזה, זה שאילוף וחינוך נכון של תוכים ולמידה שלהם איך לעלות ולרדת למעקה או לכף היד, יפתרו את הבעיה די בקלות. בדרך כלל פרס טעים או ליטוף כהתניה להתנהגות טובה בהחלט יעבדו, ולא, מתברר שלשים את הכלוב בגובה נמוך יותר מזה של הבעלים זה לא משהו שפותר את הבעיה. 

חומר ייצור של הכלוב

מרבית הכלובים שתמצאו הם כאלו המצופים צבע או כאלו העשויים מפלדת אל חלד. 

הכלובים המצופים הם כאלו על המתכת שלהם מרססים צבעים שונים, והם בהחלט פופולריים בגלל שאפשר להתאים אותם לעיצוב של הבית או לתוכי שחי בהם. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שהצבע של הכלובים האלו יורד ומתקלף במוקדם או במאוחר ושווה לבדוק במקום הרכישה אם העסק נותן שירות צביעה מחדש שהוא כמובן זול יותר מאשר רכישה של כלוב חדש. 

מנגד, כלובי פלדת אל חלד נחשבים לטופ של הטופ וחלק מהם גם יכולים להיות יקרים מאד. עם זאת, אלו הם כלובים שיכולים להחזיק לשנים ארוכות מאד, ככה שההוצאה הראשונית באה הרבה פעמים על חשבון התיקונים בעתיד או הצורך התכוף להחליף לכלוב חדש. 

קלות הניקיון

כלוב שקל יותר לנקות, זה כלוב שבסופו של דבר ננקה יותר, וזה אומר סביבת מחייה בריאה וטובה יותר לתוכי. כלובים עם חריצים קטנים, רווחים, מקומות לא נגישים וכן הלאה – אלו הם כלובים שיהיה קשה לנקות ושעם הזמן יצטבר בהם הרבה מאד לכלוך. וכן, שיקולים של ניקיון ובטיחות לתוכי באים הרבה לפני שיקולי אטרקטיביות ויופי. 

מה שעולה בזול עכשיו, יעלה בעתיד ביוקר

קלישאה שחוקה אמנם, אבל במקרה של כלובים לתוכים אין מדויקת ממנה. כמעט כולנו מכירים את החבר הזה שחסך כדי לקנות את תוכי החלומות שלו ונשאר בלי תקציב לכלוב ראוי, אז הוא שם אותו בקופסת קרטון, הלך לעבודה וכשחזר הביתה גילה שהתוכי השתחרר ופחות או יותר הרס את כל הבית. 

מוסר ההשכל הוא ברור – כלוב איכותי הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מגידול של תוכים, ולפני שמתחילים חייבים לקחת בחשבון את עלות הכלוב ולחשב אותה במחיר הכולל. אם אין לכם תקציב מספיק לכלוב איכותי, המתינו עד שתוכלו להרשות לעצמכם דגם בסיסי איכותי לכל הפחות לפני שתרכשו את התוכי. 

כמו כן חשוב מאד להיזהר מכלובים עם תג מחיר נמוך באופן מחשיד. לא חסרים סיפורי זוועות על תוכים שנפצעו או הורעלו בגלל איכות הכלוב וחשוב במיוחד להיזהר מדגמים שתמצאו באתרים כמו איביי ועלי אקספרס. 

לסיכום

כפי שאתם רואים, יש הרבה שיקולים חשובים בבחירה של כלוב לתוכי. זכרו שבשביל ציפור מבויתת, כלוב זה כמו חדר עבור ילד. הוא צריך להיות נוח בשבילה, מתאים לצרכים שלה, ובעיקר בטיחותי ללא סכנות פוטנציאליות שעלולות לפגוע בבריאות. מומלץ ללכת על מותגים מוכרים ואמינים ולזכור תמיד שכלוב איכותי, הגם שהוא יקר יותר מדגמים אחרים, איננו בגדר בזבוז, אלא השקעה לטווח הרחוק לשמירה על בריאות התוכי האהוב שלכם. בהצלחה!

כתבות נוספות

רועה הולנדי
האכלה טבעית לכלב, דיאטה בריאה?
איך להתמודד עם פרעושים בבית לאחר המלטה?

שתפו את המאמר:

שתפו בוואטסאפ
שתפו בפייסבוק

הצטרפו למועדון הלקוחות של פטבסט
וקבלו 10% הנחה על כל החנות

10% הנחה

על ההזמנה הראשונה שלך בפטבסט

הירשמו עוד עכשיו והיו ראשונים לקבל מבצעים וקופונים בלעדיים!

יצרן
בחרו אפשרויות
יצרן
סוג המזון
בחרו אפשרויות
סוג המזון
שלב בחיים
בחרו אפשרויות
שלב בחיים
תזונה מיוחדת
בחרו אפשרויות
תזונה מיוחדת
סוג מוצר אילוף
בחרו אפשרויות
סוג מוצר אילוף
גודל הכלב
בחרו אפשרויות
גודל הכלב
חלבון עיקרי
בחרו אפשרויות
חלבון עיקרי
מבנה התג
בחרו אפשרויות
מבנה התג
אבחנה רפואית
בחרו אפשרויות
אבחנה רפואית
סוג החול
בחרו אפשרויות
סוג החול
סוג הטיפול
בחרו אפשרויות
סוג הטיפול
הספק בוואטים
בחרו אפשרויות
הספק בוואטים
בחר חיה
בחרו אפשרויות
בחר חיה
סוג שירותים לחתול
בחרו אפשרויות
סוג שירותים לחתול
סוג תכשיר הגיינה
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר הגיינה
סוג תכשיר
בחרו אפשרויות
סוג תכשיר
סוג הכלוב
בחרו אפשרויות
סוג הכלוב
סוג בגד
בחרו אפשרויות
סוג בגד
משקל אריזה
בחרו אפשרויות
משקל אריזה
דילוג לתוכן